سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید

و اما ادله شرعیه ای که ما را ملزم به پیروی از اهل بیت می کند بسیارند که ما در این بحث و بحثهای آینده تنها به ذکر تعداد بسیار محدودی از این دلایل می پردازیم

1- پیامبر اکرم (ص) می فرماید: یا ایها الناس انی ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلوا کتاب الله و عترتی اهل بیتی

(ای مردم من در میان شما دو چیز قرار می دهم که مادامی که به آن دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد کتاب خدا و عترت و اهل بیتم) (این حدیث را ترمذی و نسائی از جابر نقل کرده اند و متقی هندی نیز در کتاب کنزالعمال باب اعتصام بالاکتاب و السنه صفحه 44 از ترمذی و نسائی نقل کرده است)

و نیز پیامبر فرمود: من در میان شما دو خلیفه می گذارم کتاب خدا که مابین آسمان و زمین کشیده شده و عترتم اهل بیتم و آنها هرگز از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند) (این حدیث را احمد بن حنبل از زید بن ثابت به دو طریق صحیح نقل کرده است طریق اول در جلد 5 کتاب مسند احمد بن حنبل صفحه 182 و طریق دوم درهمان کتاب جلد 5 صفحه 189 و طبرانی در المعجم الکبیر و متقی هندی در کنزالعمال جلد 1 صفحه 44 و 47 ذکر کرده اند ) ( حدیث دیگری مشابه همین حدیث و با همین مضمون نیز در مسند احمد بن حنبل جلد 3 صفحه 26 و 17 آمده است)

ابن حجر عسقلانی از علمای بسیار متعصب اهل سنت در کتاب صواعق المحرقه نقل می کند که پیامبر (ص) در بستر بیماری زمانی که اتاقش پر از صحابه بود فرمود: ( ای مردم من به زودی قبض روح می شوم و از این جهان می روم و من سخنی که عذر شما را قطع کند به شما گفتم  آگاه باشید که من کتاب خدا و عترتم اهل بیتم را در میان شما می گذارم، سپس دست علی را گرفت و بالا اورد و فرمود: ( هذا علی مع القرآن و القران مع علی لایفترقان حتی یردا علی الحوض) ( این علی با قرآن است و قرآن با علی است این دو  از همدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد آیند) ( الصواعق المحرقه/ باب 9/ ص 75)

ابن حجر در باره این حدیث می گوید: آگاه باش که حدیث لزوم تمسک به قرآن و عترت طرق فراوانی دارد و از بیست و چند نفر از اصحاب پیامبر نقل شده است .... طرق مبسوطی از این حدیث در شبهه یازدهم گذشت در بعضی از طرق آمده است که پیامبر آن را در حجه الوداع در عرفه فرموده است و در بعضی دیگر آمده که در مدینه در بیماری در آن هنگام که اتاقش پر از اصحاب بود و در طرق دیگری رسیده که در غدیرخم و در مورد دیگر است که پس از بازگشت از طائف فرموده است.... اینها هیچ منافاتی با هم ندارد زیرا مانعی ندارد که آن حضرت در تمام این موارد و موارد دیگری این حقیقت را تکرار کرده باشد و این به خاطر اهمیتی است که قرآن کریم و عترت پاک او دارند. ( الصواعق المحرقه/ ص 89)

احادیثی که ذکر شد تنها تعداد بسیار محدودی از احادیثی است که تحت عنوان احادیث ثقلین یا احادیث لزوم تمسک به قرآن و اهل بیت در کتابهای حدیثی شیعه و سنی ذکر شده است و ما تنها چند طریق از این حدیث را اینجا بیان کردیم و خوانندگان عزیز می توانند برای مطالعه طرق دیگر به کتابهای حدیثی شیعه و سنی مراجعه کنند.

در تمامی این احادیث اهل بیت در کنار قرآن و همسنگ آن معرفی شده اند و از طرفی قرآن (لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه) است (فصلت/42)  یعنی (باطل نه از روبرو و نه از پشت سر در ان راهی ندارد) پس اهل بیت هم که مثل قران هستند و در این احادیث و احادیث فراوان دیگر همسنگ قرآن معرفی شده اند  نیز از هر باطلی به دور هستند و هیچ باطلی در آنها راه ندارد. بنابراین بر ما واجب است که از هدایتگرانی پیروی کنیم که به طور قطع و یقین از هر باطلی مبرا هستند.

این بحث ادامه دارد....

 


[ دوشنبه 83/11/26 ] [ 9:39 صبح ] [ نوروز امینی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
لوگوی وبلاگ
موسیقی وبلاگ
آرشیو مطالب
لینک های مفید

استخاره آنلاین با قرآن کریم


ابزار جستجو
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

آمار بازدید


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 84809